Jens Blumrodt

 

 

 

Assistant professor

Programme Manager MSc. in Sports, Leisure and Tourism       Management

Rennes School of Business

2, rue Robert d’Arbrissel

F-35065 Rennes CEDEX

Tél. : +33 (0)2 99 54 63 58

jens.blumrodt @ esc-rennes.com

 

 Approche de la recherche

Mes domaines de recherche portent sur le sport et le tourisme. Ma récente recherche vise plus particulièrement le management de la marque, la Responsabilité Sociétale de l’Entreprise (RSE), le marketing digital et les politiques sportives. Les approches de la recherche sont toujours basées sur un problème sociétal ou économique réel auquel le chercheur trouvera une réponse aussi bien scientifique que managériale. Quelques exemples de question de recherche peuvent illustrer cette démarche : « Quelle est l’effet modérateur de l’image de marque sur le comportement d’achat des produits dérivés ? » « La RSE fait-elle partie de l’image d’une entreprise du tourisme ou du sport ? »  « Comment l’entreprise peut-elle construire une page Web-Internet cohérente par rapport aux attentes des consommateurs et consommateurs potentiels ? »

Au laboratoire SPOTS, nous développons des synergies de recherche dans les domaines des politiques touristiques, du sportainment et de la gouvernance des grandes structures sportives associatives.

Approach to Research

My research interests are linked to sport and tourism. My recent research focuses more precisely on brand management, Corporate Social Responsibility (CSR), digital marketing and sports policies. The research approaches are always based on an existent social or economic problem; the researcher is supposed to find a scientific as well as a managerial answer to a given problem statement. Some examples of research questions might illustrate this approach: “What is the moderating effect of branding on the purchasing behavior of merchandising products?” “Is CSR part of the tourism and sport businesses’ brand image?” “How can a company build a consistent web-Internet image corresponding to consumers’ and potential consumers’ expectations?”

Within the research center SPOTS, we develop research synergies in the fields of tourism policies, sport entertainment and sport governance of large sporting associations.

 

Publications : Articles dans des revues répertoriées

Blumrodt, J. & Horowitz; N. H. (accepted, in press).Professional Football Clubs’ Brand Identity Strategy: Winning the Game. Journal of Business Strategy.

Blumrodt, J. & Kitchen, Ph. (2015). The Tour de France: corporate sponsorship and doping accusations. Journal of Business Strategy, 36(2), 41-48.

Blumrodt, J. (2014). L’expérience stade de football : une approche franco-allemande. Jurisport, 141 (avril), 42-46. 

Blumrodt, J (2014). Enhancing Football Brands’ Brand Equity. Journal of Applied Business Research, 30(5), 1551-1558.

Blumrodt, J & Palmer, A. (2014). Online destination branding: An investigation of divergence between brand goals and online implementation. Journal of Applied Business Research, 30(6), 1597-1604. 

Blumrodt, J. (2013). Quel talent au service de l’entreprise du sport spectacle ? Bulletin de Liaison. Association des Chercheurs Francophones en Football (ACFF), Bulletin, 8, 28-34.

Blumrodt, J., Desbordes, M., & Bodin, D. (2013).  Soccer brands and corporate social responsibility.  Sport, Business and Management: an International Journal, 3(3), 205-225.

Blumrodt, J. & Palmer, A. (2013). Webpage design and quality of seaside tourism destinations: a question of collaboration. International Business Research, 6(9), 1-14.

Blumrodt, J., Bryson, D., & Flanagan, J. (2012).  European football teams' CSR engagement impacts on customer-based brand equity. Journal of Consumer Marketing, 29(7), 482-493.

Blumrodt, J., Desbordes, M., & Bodin, D. (2010).  The Sport Entertainment Industry and Corporate Social Responsibility.  Journal of Management & Organization, 14(6), 514-529. 

Blumrodt, J. & Bodin, D. (2009). La Communication Marketing et son Impact sur la Perception des Publics. Un exemple de l’industrie du sport spectacle. Revue européenne de management du sport. PUS, n° 24, juillet 2009.

Blumrodt, J. & Gauthier, J. (2009). La réaction des sponsors en situation de crise. Exemple du Tour de France. Revue Française de Management du Sport. Marketing & gestion du sport, sur : marketing du sport.com. 

Blumrodt, J. & Homo, S. (2009). Responsabilité Sociale des Equipementiers Sportifs : l’impact d’un label social sur la perception et la décision d’achat des consommateurs. Revue Française de Management du Sport. Marketing & gestion du sport, sur : marketing du sport.com.

Blumrodt, J. & Roloff, J. (2009). Corporate Responsibility in Sport Combating Doping at the Tour de France. Cahier de la Recherche de l’ISC Paris. CRISC N°22. Management du Sport. 1er trimestre 2009, 26-59.

Blumrodt, J., & Wolfe, E. (2009). The sport entertainment industry and corporate social responsibility. In: Savall, H., Zardet, V., Bonnet, M., & Péron, M. Evaluation metrics of corporate social and environmental responsibility. ISEOR, Lyon, 281-298.

Héas, S., Bodin, D., Robène, L., Meunier, D. & Blumrodt, J. (2006).  Sports et publicités imprimées dans les magazines en France : une communication masculine dominante et stéréotypée ?  Etudes de Communication : langages, information, médiations, 29, pp. 1-14.

 Sous révision ou en élaboration

Blumrodt, J. & Cuskelly, G. (under review).Management by values in non-profit sport organisation moderates sustainable membership. Public Management Review. 

Blumrodt, J., Roloff, J. & Westerbeek, H. (forthcoming). To speak or not to speak? The influence of web based communication about CSR activities in French Professional Football Clubs. Journal of Business Ethics. 

 Blumrodt, J. (in press). « Brand image of German football clubs » Dans : Chanavat, N. & Desbordes, M. (2015). Marketing Du Football. Economica, Paris, 503-520

 Ouvrages et chapitres d'ouvrages

Blumrodt, L., Blumrodt, J. & Wenschuh K. (2016). Planspiel Export II: Internationales  E-Commerce Projekt. Übungsbuch mit Aufgaben und Lösungsvorschlägen. GRIN, Berlin.

 Blumrodt, J. (2015). « L’image de marque du VFB Stuttgart et les comportements d’achat de ses spectateurs. » Dans : Chanavat, N. & Desbordes, M. (2015). Marketing Du Football. Economica, Paris, 503-520.

Blumrodt, J. (2011). L'attractivité du football français. L'image de marque des clubs à l'épreuve. EUE, Sarrebruck.

Blumrodt, J. (2011). "L’internet comme outil markéting communication distinctif pour vendre la côte française!" Mansfield, C. and Seligman, S. (2011) Narrative and the Built Heritage - Papers in Tourism Research, Saarbrücken, VDM, pp. 86 - 115.

Héas, S., Bodin, D., Robène, L. & Blumrodt, J. (2010). Ads and Sports: Stereotypical. In:  Simon, E.L. (Ed.). Psychology of Stereotypes, Nova, Psychology of Emotions, Motivations and Actions, e-book.

Conférences avec comité de lecture et autres contributions

Blumrodt, J. & J. Roloff (2016). Innovating the brand image of professional football clubs by communicating CSR: The case of the French First League. ISBEE World Congress 2016, Shanghai, China, 13-16th of July 2016.

Blumrodt, J. & Dakroub, R.  (2016). Brand Architecture in the Sport Entertainment Industry: Superstars increase customer based brand equity of a League. 14th Annual International Conference on Marketing, Athens, Greece, 27-30 June 2016.

Blumrodt, J. (2015). Frequently Revisited Corporate Websites and their Appropriate Brand Image: The Example of Professional Football Teams and their CSR Commitment. 3rd Annual International Colloquium on Branding, Athens, Greece, 27-30 July 2015.

Blumrodt, J. (2015). Football Clubs’ Brand Image and Purchase Intentions: A Comparative Study between French and German Spectators. 10th SPORT & EU conference, ESSCA School of Management Anger (France), 25/26 June 15.

Blumrodt, J. & Kitchen Ph. (2015). Lemmings or Leaders? Exploring Sports Club Brands Website Characteristics. Academy of Marketing, The Magic in Marketing, University of Limerick, Ireland, 7-9th of July 2015.

Blumrodt, J. & Palmer, A. (2015). Analysing complex collaborative marketing effectiveness using Actor-Network Theory. Academy of Marketing, The Magic in Marketing, University of Limerick, Ireland, 7-9th of July 2015.

Blumrodt, J. (2014). L’expérience stade de football : une approche franco-allemande. 8ème Colloque International, Football & Recherche, Caen, France, Mai 2014.

Blumrodt, J. & Palmer, A. (2014). Online destination branding or how to make fit brand goals and online implementation. 8th Annual International Conference on Sociology, Athens, Greece, 5-8 May 2014.

Blumrodt, J. (2014). Websites: from clubs’ characteristics to implementation, 14th annual Conference EURAM, Valence, Spain, 4-7th of June 2014.

Blumrodt, J. & Palmer, A. (2013). Online destination branding: An investigation of divergence between brand goals and online implementation. 2nd World Research Summit for Tourism and Hospitality: Crossing the Bridge, CF Rosen College of Hospitality Management, Orlando, Florida, USA, 15 – 17 December, 2013.

Blumrodt, J. (2013). L’Expérience Stade de Football : une Etude Franco-Allemande sur les Perceptions des Spectateurs. 3SLF Société de Sociologie du Sport de Langue Française, Strasbourg, 29-31.05.2013.

Blumrodt, J. & Desbordes, M. (2013). CSR Value for Professional Football Teams.  EURAM, Istanbul, June 26 -29, 2013.

Blumrodt, J. & Middelton, R. (2013). The Tour de France and team sponsors’ reaction while facing a doping affair. ISC Paris, 13-14June 2013.

Blumrodt, J. & Palmer, A. (2013). Brand image design of seaside tourism destinations. Academy of Marketing Annual Conference 2013,  Cardiff, University of South Wales,  8-11 July 2013

Blumrodt, J., & Palmer, A. (2013). Webpage design and quality of seaside tourism destinations. Academy of Marketing Annual Conference, University of Glamorgan, UK, 8 – 11 July 2013.

Blumrodt, J. & Palmer, A. (2012). Branding tourism sea side destinations through websites. Discussion Paper Academy of Management Meeting, Boston, Massachusetts, 3-7 August 2012.

 Blumrodt, J. & Palmer, A. (2012). Catch your city’s image: Branding tourism sea side destinations through websites. Academy of Marketing Conference, University of Southampton, 2-5 July 2012.

Blumrodt, J. (2012). Quel talent au service de l’entreprise du sport spectacle ? 6ème Colloque International, Football & Recherche, Université Rennes 2 – Campus Villejean 29 Mai -1 Juin 2012.

Blumrodt, J., (2012). Does ethics pay for football teams? Customer perceived ethicality and brand equity in European football leagues. ISBEE World Congress 2012. Warsaw, 11-14th of July 2012.

Blumrodt, J., (2012). Comment vendre sa destination touristique sur Internet ? Faire correspondre l’image de marque des sites touristiques français de bord de mer à l’image voulue par les élus de la ville.  FNEGE, IIIe États généraux du management, Strasbourg, 11-12 octobre 2012.